«Όλα είναι στο κεφάλι σου. Μη δίνεις σημασία». Κάπως έτσι προσπαθούμε να προσπεράσουμε ως άνευ σημασίας το άγχος και τη νευρικότητα που προκαλούν τα καθημερινά προβλήματα και η κακή ψυχολογική κατάσταση. Ο καθηγητής στο Χάρβαρντ δρ Χέρμπερτ Μπένσον, ο πρώτος γιατρός από τη Δύση που έγραψε εγχειρίδιο κατά του στρες, επιμένει πως το μυαλό επηρεάζει σημαντικά το σώμα «κι ας μην το πιστεύουν οι περισσότεροι».
Η δυσκολία στην αναπνοή, η ταχυκαρδία και τα καρδιαγγειακά, το μεταβολικό σύνδρομο, ακόμη και η αρθρίτιδα είναι αποτέλεσμα του καθημερινού στρες, δηλώνει ο δρ Μπένσον- η βεβαιότητα στη φωνή του δεν αφήνει περιθώριο για δεύτερες σκέψεις. Τονίζει επίσης ότι το στρες διαταράσσει τον οργανισμό με αποτέλεσμα είτε να προκαλεί παθήσεις είτε να επιτείνει τα συμπτώματα, φορτώνοντας τους ασθενείς με αφόρητους πόνους.
Το ανθρώπινο σώμα είναι πιο προνοητικό από ό,τι πιστεύουν οι άνθρωποι. Δυστυχώς όμως δεν γνωρίζουμε- σύμφωνα με τον Αμερικανό καθηγητή- πώς να χρησιμοποιούμε το 100% των δυνατοτήτων του. «Ο οργανισμός όταν αντιλαμβάνεται πως βρίσκεται σε συνθήκες αγχώδεις, έχει την ικανότητα να ανακινεί έναν μηχανισμό που αντιδρά κατά του στρες. Δεν χρειάζονται φάρμακα ούτε χειρουργικές επεμβάσεις, αφού τα έχει προβλέψει όλα», τονίζει στα «ΝΕΑ».
Η απόδειξη
Η επιστημονική απόδειξη όσων υποστηρίζει ο δρ Μπένσον βρίσκεται στις «φωτογραφίες» των γονιδίων, που έχει συλλέξει ύστερα από έρευνες ετών.
«Έχει αποδειχθεί πως η δραστηριότητα των γονιδίων αλλάζει όταν οι άνθρωποι υποβάλλουν τον εαυτό τους καθημερινά σε ασκήσεις ηρεμίας. Μάλιστα, η αλλαγή που παρατηρείται είναι η ακριβώς αντίθετη, σε σχέση με τους ανθρώπους που βρίσκονται σε κατάσταση στρες. Έτσι, στην πρώτη περίπτωση η δραστηριότητα των γονιδίων λειτουργεί ευεργετικά για το σώμα, ενώ στη δεύτερη δρα αρνητικά φθείροντας τον οργανισμό» λέει.
Είναι ενδεικτικό πως 60%- 90% των Αμερικανών που επισκέπτονται τον γιατρό τους, αποφασίζουν να κλείσουν ραντεβού καθώς ταλαιπωρούνται από ασθένειες που συσχετίζονται με το μακροχρόνιο στρες. Η Ελλάδα είναι ο «καθρέφτης» όσων περιγράφει ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Οργανισμού για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία, ένας στους τέσσερις Έλληνες νιώθει παγιδευμένος λόγω άγχους.
Σύντομη άσκηση
Η μέθοδος που προτείνει ο δρ Μπένσον ώστε να τεθεί σε κίνηση αυτός ο φυσικός μηχανισμός είναι απλή και συνεπώς μπορεί να χωρέσει στο καθημερινό πρόγραμμα ακόμη και των ανθρώπων που έχουν ιδιαίτερα φορτωμένο 24ωρο.
«Η επανάληψη είναι το παν, για να ωφεληθεί κάποιος από τη συγκεκριμένη άσκηση. Αρχικά, εντοπίζουμε μία λέξη, μία εικόνα, έναν ήχο, μία πρόταση, μία προσευχή ή μία κίνηση- π.χ. στάσεις γιόγκαπου προκαλούν ηρεμία στον οργανισμό και στο μυαλό. Στη συνέχεια, κλείνουμε τα μάτια και επαναλαμβάνουμε στον νου μας το “σωσίβιο” χαλάρωσης που έχουμε επιλέξει. Σε αυτή την προσπάθεια είναι βέβαιο πως άλλες σκέψεις θα τρυπώσουν στο νου. Τότε είναι που πρέπει να πούμε στον εαυτό μας “δεν πειράζει” και να του δώσουμε τον χρόνο να χαλαρώσει».
Τι συμβαίνει κατά τη διάρκεια αυτού του δεκάλεπτου; «Το μυαλό γαληνεύει, ο μεταβολισμός πέφτει, η αρτηριακή πίεση μειώνεται και η αναπνοή χαλαρώνει».
Οι αγχολυτικές ασκήσεις είναι αναγκαίες και στα σχολεία
Το άγχος στην καθημερινότητα των μαθητών έχει αποδειχθεί πως είναι αγκάθι για τις επιδόσεις και για την ψυχολογία τους.
Έρευνες έχουν δείξει, όπως επισημαίνει ο δρ Μπένσον, ότι το στρες που βιώνουν οι νέοι άνθρωποι, πίσω από το οποίο συνήθως κρύβονται οικογενειακά προβλήματα αλλά και οι αρνητικές σκέψεις που προκαλεί η αβεβαιότητα για το μέλλον, έχει αρνητικές συνέπειες για την σωματική και την ψυχική υγεία τους.
Ειδικότερα, προκαλεί συναισθηματική ένταση και κατάθλιψη, ενώ παράλληλα ευθύνεται για τη χρήση τοξικών ουσιών, την κατάχρηση αλκοόλ, την εκδήλωση παρεκκλίνουσας συμπεριφοράς και την έξαρση αυτοκτονικών ιδεασμών.
Και βέβαια το μεγαλύτερο πρόβλγμα για τους μαθητές, όπως παραδέχονται, είναι η εξεταστική περίοδος. Πρόσφατη μελέτη που εκπονήθηκε από το Τμήμα Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου (υπεύθυνη καθηγήτρια: Λίζα Βάρβογλη) καταγράφει πως 95% μαθητών της Γ΄ Λυκείου έχει άγχος για τις εξετάσεις.
Από αυτούς, πέντε στους δέκα κάνουν λόγο για έντονη ψυχολογική φόρτιση. Οι ενδείξεις του στρες στον οργανισμό τους είναι εμφανείς: ταλαιπωρούνται από γαστρεντερικές διαταραχές, πονοκεφάλους και ζαλάδες (θολούρα), ενώ οι περισσότεροι δεν μπορούν να κοιμηθούν και αποκτούν την κακή συνήθεια να εκτονώνονται μέσω του φαγητού.
«Να εκπαιδεύσουμε τους εκπαιδευτές ώστε να πέσουν τα επίπεδα στρες στην τάξη», αυτή είναι η πρόταση που κάνει ο δρ Μπένσον, ο οποίος εφαρμόζει εδώ και χρόνια τη μέθοδο αυτή σε σχολεία της Αμερικής. Μάλιστα, στόχος του είναι να αρχίσει η εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος και στην Ελλάδα, γι΄ αυτό και έχει κάνει ήδη τις πρώτες επαφές με στέλεχος του υπουργείου Παιδείας.
«Αυτό που κάνουμε είναι να μάθουμε στους καθηγητές τρόπους χαλάρωσης, ώστε να χαλιναγωγήσουν το στρες. Στη συνέχεια, εκείνοι διδάσκουν με τη σειρά τους στα παιδιά ασκήσεις ηρεμίας». Τα αποτελέσματα είναι σημαντικά, όπως υπογραμμίζει η υπεύθυνη του προγράμματος δρ Μέριλιν Γουίλτσερ.
Έχει παρατηρηθεί πως όταν το μυαλό ηρεμεί από αρνητικές σκέψεις που το μπλοκάρουν, τότε είναι πιο «ανοιχτό» στην κατανόηση και την επεξεργασία νέων δεδομένων, βελτιώνεται η διαδικασία της μάθησης και έτσι, μοιραία, βελτιώνονται και οι επιδόσεις στο σχολείο. Το σημαντικότερο όμως είναι πως τα παιδιά αποκτούν μια στάση ζωής που θα τους βοηθήσει στο μέλλον.
Πηηγή : http://www.nutrimed.gr