Κάθε χρόνο, μόλις η νέα σχολική χρονιά ξεκινάει, αλλάζει και την καθημερινότητα πολλών οικογενειών αφού το βεβαρημένο σχολικό πρόγραμμα των μικρών μαθητών φορτώνεται με τις ξένες γλώσσες, το ωδείο, την εκμάθηση Η/Υ και άλλες διάφορες πνευματικές εξωσχολικές δραστηριότητες.
Το πολυδιάστατο όμως πρόβλημα της υποκινητικότητας στις σύγχρονες κοινωνίες όπου το παιδί έχει λιγότερο χρόνο ή δυνατότητες να εκτονωθεί, κάνει ακόμη πιο επιτακτική την ανάγκη οι γονείς να καθοδηγήσουν σωστά τα παιδιά τους σε καθημερινές σωματικές δραστηριότητες.
Η Γερμανική Εταιρεία Αθλητιατρικής και Πρόληψης (Deutsche Gesellschaft fuer Sportmedizin und Praevention) στο Δελτίο Τύπου που έστειλε για την καινούρια σχολική χρονιά προτρέπει τους γονείς που έχουν παιδιά σχολικής ηλικίας να φροντίσουν για την εξασφάλιση κινητικών δραστηριοτήτων των παιδιών τους και να μην θεωρούν την ενασχόληση με την άσκηση επιβλαβή για αυτά.
Μία καλή φυσική κατάσταση μέσω άσκησης και κίνησης μειώνει την πιθανότητα αύξησης βάρους του παιδιού, με όλες τις συνακόλουθες συνέπειες, δηλ την εμφάνιση στις μέρες μας και σε αυτές τις ηλικίες υψηλής πίεσης, χοληστερόλης και διαβήτη κ.ά.
Η σωστά προσαρμοσμένη στην ηλικία τους ενδυνάμωση των μυών και των οστών είναι απαραίτητη για την αποφυγή της κακής στάσης του σώματος και πόνων και στην ανάπτυξη ενός υγιούς σκελετού ενώ τα οφέλη της άσκησης συμβάλλουν επίσης στην βελτίωση και στην εκμάθηση διαφόρων δεξιοτήτων.
Από την άλλη πλευρά η κινητική δραστηριότητα συμβάλλει στην καλύτερη ποιότητα ύπνου του παιδιού, στην ψυχική του ευεξία καθώς και στην ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης του και την καλύτερη λήψη αποφάσεων.
Το ενεργητικό παιχνίδι και η άσκηση ενός παιδιού δεν είναι μόνο απαραίτητα για την ανάπτυξη υγιούς σώματος και την δημιουργία υγιούς μοντέλου ζωής στην ενήλικη ζωή του αλλά είναι επίσης σημαντικά και για την περεταίρω ανάπτυξη της πνευματικής του ικανότητας.
Σύγχρονοι ερευνητές της αθλητιατρικής αλλά και ερευνητών του εγκεφάλου πιστεύουν ότι η συστηματική σωματική δραστηριότητα βελτιώνει την λειτουργία του εγκεφάλου: Εγκεφαλικό, τζόκινγκ, γνωστική ενίσχυση, νευρολογική ενίσχυση, εγκεφαλικό ντόπινγκ είναι έννοιες που ακούγονται όλο και πιο συχνά.
Mια συγκριτική μελέτη σε σουηδούς εφήβους (18 ετών) σε δίδυμα αδέρφια δείχνει ότι η σωματική απόδοση, μετρήσιμη στο εργομετρικό ποδήλατο, είχε στενή σχέση με την νοημοσύνη. Όσο καλύτερα γυμνασμένος ήταν ο έφηβος τόσο αυξημένη ήταν η εγκεφαλική του ικανότητα και απόδοση (γνωστική λειτουργία). Από αυτό το 15% αποδίδονταν στην κληρονομικότητα, ωστόσο το μεγαλύτερο ποσοστό το 85% αποδίδονταν στην σωματική δραστηριότητα, επισημαίνουν οι επιστήμονες στη Στοκχόλμη.
Ένα ιδιαίτερο στοιχείο που έχει μελετηθεί είναι ότι η κίνηση ενός παιδιού αποτελεί έναν σημαντικό προστατευτικό παράγοντα στη διατήρηση της εγκεφαλικής λειτουργίας. Αυτές οι παρατηρήσεις επιβεβαιώνουν προηγούμενες μελέτες από γερμανούς ερευνητές (Hollmann,2003 Wamser, Leyk 2003, κ.α. στην Κολωνία και στο Juelich αντίστοιχα) που επισημαίνουν ότι η σωματική άσκηση βελτιώνει την αιμάτωση του εγκεφάλου, ενισχύει την σύναψη (μεταγωγή ερεθισμάτων στον εγκέφαλο) και την νέα δημιουργία νευρώνων.
«Αθλητικές δραστηριότητες προωθούν έτσι την παραγωγή ουσιών που αυξάνουν την λειτουργία στον εγκέφαλο και οδηγούν σε μία ισορροπία του αυτόνομου νευρικού συστήματος. Όλες αυτές οι διαδικασίες αυξάνουν την ικανότητα της συγκέντρωσης, βελτιώνουν την αντίληψη και την προσοχή, διευκολύνουν την πρόσληψη του σχολικού μαθησιακού περιεχομένου» επιβεβαιώνουν οι γερμανοί αθλητίατροι.
Με άλλα λόγια ένας μαθητής που είναι σωματικά δραστήριος είτε στην σχολική αθλητική ώρα είτε σε εξωσχολικές δραστηριότητες μελετά καλύτερα, έχει μεγαλύτερη συμμετοχή αλλά και γενικότερη βελτίωση της επίδοσής στα υπόλοιπα μαθήματα.
Ανακεφαλαιώνοντας μετά τις μελέτες σε όλη την Ευρώπη οι αθλητίατροι συμβουλεύουν τους γονείς να παρακινούν τα παιδιά τους σε μια ευχάριστη σωματική απασχόληση και άσκηση γιατί αποδεικνύεται με τις συνεχείς επιστημονικές μελέτες ότι η σωματική δραστηριότητα συμβάλλει ουσιαστικά στην αύξηση των σωματικών και πνευματικών τους ικανοτήτων.
Αθλοθεραπεύτρια, Καθ. Φυσικής Αγωγής