Σε άλλο άρθρο είχα αναφερθεί στο θέμα της Ηλιολατρείας και των στοιχείων μαζοχισμού που τη χαρακτηρίζουν, καθώς και στις ολέθριες επιπτώσεις της στην υγεία και τη εμφάνιση των αφοσιωμένων πιστών της. Οπότε θα μου πείτε, πως ήταν αυτό και επανέρχομαι σ ένα τόσο καυτό, ηλιόλουστο και πυριφλεγές θέμα τώρα, που αφήνουμε πίσω μας το καλοκαίρι και σαλπάρουμε πλησίστιοι για το χειμώνα;
Ο λόγος είναι απλός. Τώρα, που το μπρούντζινο χρώμα, που μας χάρισαν τα λίγα χιλιοστόγραμμα της μελανίνης , σε αντάλλαγμα των ατέλειωτων ωρών ταλαιπωρίας, κακουχίας και αυτοβασανισμού άρχισε ήδη να ξεθωριάζει, αρχίζει η φαγούρα της αναζήτησης του τρόπου για τη διατήρηση και την επαύξηση της μαυρίλας! Και οι πιστοί ηλιολάτρες, μια και δεν μπορούν να έχουν πλέον στη διάθεσή τους το «ζωογόνο θεό» τους, καταφεύγουν αγεληδόν σε υποκατάστατα: στον τεχνητό ήλιο, στη λάμπα των υπεριωδών αχτίνων. Τα ινστιτούτα αισθητικής, γυμναστικής, προαγωγής της υγείας και της κομψότητας, το ένα μετά το άλλο, εφοδιάζονται με τις θαυματουργές συσκευές με τις μυστηριώδεις λυχνίες, που προσφέρουν τον ήλιο δίπλα μας, για όσο τον θέλουμε, όποτε τον θέλουμε, και με όση ένταση θέλουμε! Μάλιστα στη Ευρώπη οι συσκευές αυτές νοικιάζονται στον καθένα με την εβδομάδα και μεταφέρονται στο σπίτι, για ανεξέλεγκτη χρήση, και ό,τι ήθελε προκύψει.
Αυτή η μεταφορά του ήλιου πιο κοντά μας, και οι ολέθριές της συνέπειες, μου φέρνουν έντονα στη μνήμη το μύθο του Φαέθοντα, από αυτό το μεγαλούργημα της ανθρώπινης φαντασίας και εμπειρίας, που λέγεται Ελληνική Μυθολογία. Ήταν , λέει, ο Φαέθων γιος του ήλιου και της Κλυμένης, Όπως το κάθε παιδί διακατέχεται από την ασίγαστη επιθυμία να υφαρπάσει και να οδηγήσει το μεταφορικό όχημα του πατέρα του, έτσι και ο Φαέθων μηχανευόταν και σχεδίαζε την πραγματοποίηση των ονείρων του, ώσπου μια μέρα τα κατάφερε. Διέλαθε της προσοχής του πατέρα του, του Ηλίου, πήρε το πύρινο χρυσό άρμα του, κατασκευασμένο από τον Ήφαιστο με όλους τους κανόνες της τέχνης και της επιστήμης, που το έσυραν τα τέσσερα «πυρίπνοα» άλογα, και ξεκίνησε, ενθουσιώδης και ριψοκίνδυνος, για την κούρσα της ημέρας. Αλλά άπειρος και ανίδεος για το καινούργιο τρομερό παιχνίδι που χειριζόταν, με την ανευθυνότητα της νεανικής ηλικίας, κατέβηκε χαμηλότερα από όσο έπρεπε, και άρχισε να τσουρουφλίζει τη Γη και τους άμοιρους κατοίκους της.
Η κατάσταση που δημιουργήθηκε ήταν κρίσιμη, το πρόβλημα ήταν σοβαρό και η αντιμετώπισή του έπρεπε να ήταν άμεση και αποτελεσματική. Γι αυτό κι΄ επενέβη ο ίδιος ο Δίας, πατέρας των θεών και των ανθρώπων και κατακεραύνωσε τον Φαέθοντα με τις αστραπές του. Αλλά οι πυρκαγιές που είχαν ανάψει ήταν πολλές, κι έθεταν σε κίνδυνο ολόκληρο τον κόσμο. Κι έτσι, μια και δεν υπήρχαν ακόμα τα πυροσβεστικά αεροπλάνα και ελικόπτερα, ο νεφεληγερέτης Ζεύς αποφάσισε να χρησιμοποιήσει, σαν έσχατο μέσο πυρόσβεσης, τον κατακλυσμό. Κατακλυσμός λοιπόν, με αποτέλεσμα την εξαφάνιση του ανθρωπίνου γένους, εκτός βέβαια από τον Δευκαλίωνα και την Πύρρα.
Σ αυτούς λοιπόν ανατέθηκε το βαρύ φορτίο της αναπαραγωγής της ανθρώπινης γενιάς, με ένα περίεργο, αλλά και εξόχως αλληγορικό τρόπο. Πράγματι, τους παραγγέλθηκε, με ανάλογο χρησμό, να αρχίσουν να ρίχνουν κοτρώνες πίσω από την πλάτη τους, που μετατρέπονταν σε ανθρώπινα όντα, γεγονός που πολλά υπονοεί και άλλα τόσα επεξηγεί όσον αφορά η φύση, τη νοοτροπία και τη συμπεριφορά μας! Αυτές λοιπόν ήταν οι ολέθριες , αλλά και συναρπαστικές εμπειρίες των μυθικών προγόνων μας από την ανεξέλεγκτη χρήση και κατάχρηση της ηλιακής ακτινοβολίας! Και οι δικές μας;
Εδώ τα πράγματα είναι πολύ πιο σοβαρά από αυτό που κοινώς πιστεύεται. Τα τελευταία χρόνια, δόθηκε ευρεία δημοσιότητα στο θέμα των κινδύνων της αλόγιστης «ηλιοθεραπείας,» τόσο της φυσικής (απλή έκθεση στον ήλιο), όσο και της τεχνητής (έκθεση σε τεχνητή υπεριώδη ακτινοβολία). Παρ όλα αυτά, εκατομμύρια άτομα σε όλο τον κόσμο αγνοούν τις προειδοποιήσεις και ξεροψήνονται κάθε μέρα , ολόκληρο το χρόνο, για να διατηρήσουν το χρώμα της υγείας, της νεότητας, της ομορφιάς και της επιτυχίας. Και αυτό γιατί έχουν προγραμματιστεί να πιστεύουν , από μια άνευ προηγουμένου γιγαντιαία και σε όλα τα μέτωπα, εκστρατεία πλύσης του εγκεφάλου: εφημερίδες, περιοδικά, αφίσες, βίντεο, «λογοτεχνία,» σε μια μοναδική ενορχήστρωση, καλλιεργούν την εικόνα του ηλιοκαμένου δέρματος σε άμεση συσχέτιση με τη λυγερή κορμοστασιά, τη σέξι εμφάνιση και το χαμόγελο της επιτυχίας και της ευτυχίας. Αλλά η πραγματικότητα είναι δυστυχώς εντελώς διαφορετική.
Πράγματι, είναι επιστημονικά τεκμηριωμένο ότι:
1. Η έκθεση του δέρματος στην υπεριώδη ακτινοβολία είναι άμεσα υπεύθυνη για την πρόωρη γήρανση και τη ρυτίδωσή του. Αυτή την επίδραση την υφίστανται όλοι ανεξαίρετα οι «ηλιολάτρες,» και όχι μόνο οι λίγοι και «άτυχοι» που αναπτύσσουν και κάποιο είδος καρκίνου του δέρματος.
2. Όλο αυτό το «στρες» που προκαλείται από το έγκαυμα και τις άλλες φυσικοχημικές διεργασίες, που επιτελούνται στο δέρμα κατά την επίδραση της ακτινοβολίας, επηρεάζουν δυσμενώς ένα σωρό ζωτικές λειτουργίες του οργανισμού, μέχρι που εξασθενούν και το ανοσοποιητικό μας σύστημα.
3. Η ίδια ακτινοβολία είναι υπεύθυνη για την πρόκληση διαφόρων τύπων καρκίνου του δέρματος, μεταξύ των οποίων και του κακοηθέστατου μελανώματος, που και σήμερα ακόμα, με όλα τα θεραπευτικά μέσα που διαθέτουμε, εξακολουθεί να είναι εξαιρετικά θανατηφόρο. Το πρόβλημα εδώ γίνεται όσο πάει και σοβαρότερο, ιδιαίτερα με την ευρεία διάδοση και τη συστηματική χρήση της λάμπας των υπεριωδών αχτίνων. Η Αμερικανική Αντικαρκινική Εταιρεία, υπολογίζει ότι, μέσα στο 1990 έχουν διαγνωστεί, μόνο στις ΗΠΑ, περισσότερες από 600.000 καινούργιες περιπτώσεις καρκίνου του δέρματος, από τις οποίες οι 27.600 ήταν κακοήθη μελανώματα, που παρουσιάζουν , κατά την τελευταία δεκαετία ετήσια αύξηση 7%.
Το περισσότερο ανησυχητικό είναι ότι η επίδραση των υπεριωδών αχτίνων στο δέρμα , όσον αφορά την καρκινογένεση, είναι αθροιστική, και ο καρκίνος συνήθως εμφανίζεται μετά από αρκετά χρόνια από την έκθεση. Αυτή βέβαια η μακροχρόνια «επώαση,» αυτή η αναβολή της αποκάλυψης της καταστροφικής επίδρασης, αποτελεί τον κατ εξοχήν αρνητικό παράγοντα, όσον αφορά την επιτυχία της εκστρατείας για την προφύλαξη του ανθρωπίνου γένους από την ολέθρια εξόρμηση του άρματος του ηλίου, με οδηγό τον ατίθασο Φαέθοντα.
Ευτυχώς, που ο φόβος για την πρόωρη γήρανση του δέρματος φαίνεται πως άρχισε να συνειδητοποιείται από τα κατ εξοχήν ελαφρόμυαλα είδωλα της νεολαίας μας. Φαίνεται πως στον καιρό μας, δεν χρειάζεται πια να κεραυνοβοληθεί ο Φαέθων από τον Δία, για να σωθούμε από την καταστροφή. Η σωτηρία θα μας προκύψει από εκεί που δεν την περιμέναμε. Η Μαντόνα, για φέτος, απαρνήθηκε τη βαθιά μπρούντζινη χροιά του δέρματος και παρουσιάζεται άσπρη σαν το γάλα! Για να δούμε ποια θα είναι η επίδραση αυτής της εικόνας στις χρωματικές προτιμήσεις του δέρματος των Ελληνίδων.
Ομότιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών,
Ιατρική Σχολή