Όσο cool τύπος και να είσαι, η προετοιμασία για μια συνέντευξη εργασίας είναι πάντα μια αγχωτική διαδικασία – πόσο μάλλον τώρα που οι δουλειές λιγοστεύουν και η στοίβα με τα βιογραφικά στα γραφεία των H.R. θυμίζουν τους δίδυμους πύργους. Στη θετική πλευρά, το γεγονός ότι σε κάλεσαν για interview σημαίνει πως κάτι είδαν στο C.V. σου και τους άρεσε. Στην αρνητική, υπάρχουν πολλά που μπορούν να πάνε στραβά στη διάρκεια του ραντεβού. Για παράδειγμα, πρόσφατη έρευνα απέδειξε πως το 37% των εργοδοτών έχουν απορρίψει κάποιον λόγω ντυσίματος. Αυτό άστο πάνω μας: ψάξαμε, ρωτήσαμε την προσωπική γνώμη των ειδικών και αναλαμβάνουμε να σε ντύσουμε όπως πρέπει για 2 διαφορετικούς τύπους εργασίας. Εσύ το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να μην τα θαλασσώσεις σε, εχμ, όλα τα υπόλοιπα.
Traditional business
τράπεζες, δικηγορικά γραφεία, δουλειές που έρχεσαι σε επαφή με πελάτες
Ο γενικός κανόνας είναι πως πρέπει να εμφανιστείς με κοστούμι. «Η προσωπική μου άποψη είναι πως, ακόμη και αν στην καθημερινή σου εργασία πρόκειται να φοράς τζιν και t-shirt, αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να εμφανιστείς έτσι στο πρώτο ραντεβού», λέει ο Φίλιππος Προκόπης, υπεύθυνος προσλήψεων στη Hewlett Packard Hellas, ο οποίος όμως ξεκαθαρίζει πως «δεν το ντύσιμο αυτό καθεαυτό που έχει σημασία. Είναι μια συνολική αίσθηση ότι ο υποψήφιος είναι περιποιημένος – και αυτό είναι κάτι άϋλο που προκύπτει από τις λεπτομέρειες, από το καλοσιδερωμένο πουκάμισο, από τον κόμπο στη γραβάτα. Δεν είναι ευχάριστο να βλέπεις έναν υποψήφιο με χαλαρωμένο τον κόμπο της γραβάτας, όπως θα τον φόραγε ένας barman. Γιατί στην τελική, η δουλειά δεν είναι σε bar». Όσον αφορά το κοστούμι, προτείνουμε να αποφύγεις το μαύρο, καθώς μοιάζει υπερβολικά επίσημο. Το σκούρο γκρι ή μπλε είναι καλύτερες επιλογές. Συνδύασέ το με ένα ήσυχο, νορμάλ πουκάμισο. Αν διαλέξεις λευκό τίποτα δεν μπορεί να πάει στραβά (εκτός από το να χύσεις τον καφέ σου όσο περιμένεις), αλλά και το γαλάζιο ή το ριγέ είναι καλές εναλλακτικές. «Μην ξεχνάτε το φανελάκι από μέσα», συμπληρώνει ο κος Προκόπης, «ειδικά αν ο καιρός είναι ζεστός, δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο από λεκέδες ιδρώτα στο πουκάμισο». Για τη γραβάτα σου, θυμήσου έναν και μοναδικό απλό κανόνα: τίποτα πολύ φανταχτερό και έντονο. Αφού αποφασίσεις στα βασικά (κοστούμι, πουκάμισο, γραβάτα), εστίασε στις λεπτομέρειες: «θα είναι παράξενο να σηκωθεί το παντελόνι του υποψήφιου και να αποκαλυφθούν κάλτσες Garfield. Ή να κοιτάξεις τα χέρια του και να δεις νύχια κιθάρας», λέει ο κο Προκόπης, καθώς επίσης πως «δεν είναι απαραίτητο, αλλά είναι ωραίο να φέρει κάποιος το CV του μέσα σε χαρτοφύλακα. Δείχνει προνοητικότητα και πως δεν είναι όλα στον αέρα».
Casual business
δημιουργικά γραφεία, εταιρίες παραγωγής, media, retail, καλλιτεχνικά επαγγέλματα, βιομηχανίες
Στις πιο freestyle δουλειές το κοστούμι μπορεί να έχει το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα. «Κοστούμι, γραβάτα, καλογυαλισμένα παπούτσια… ειδικά αν ο υποψήφιος είναι πολύ νέος ή έρχεται για entry level δουλειά, είναι προφανές ότι αυτά τα φοράει για πρώτη και τελευταία φορά», λέει ο Βασίλης Ζορμπάς, planning manager soft drinks στην Coca Cola 3E. «Πρέπει να υπάρχει ισορροπία. Να είναι φροντισμένος αλλά όχι επίσημα ντυμένος. Αν είναι overdressed, αμφιβάλλεις για τη νοημοσύνη του». Αποκλείουμε λοιπόν το ενδεχόμενο να εμφανιστείς σαν βιτρίνα της Βουκουρεστίου. Άρα αυτό σημαίνει πως μπορείς να πας με τα ρούχα που φοράς κάθε μέρα; Μάλλον όχι. «Από την άλλη, κάποιος ο οποίος έρχεται με πολύ casual ρούχα, δείχνει πως δεν ξόδεψε καθόλου φαιά ουσία για μια κατάσταση κρίσιμη». Που βρίσκεται η χρυσή τομή; Καταρχάς, απόφυγε το τζιν. Γκρι, μαύρα και μπεζ βαμβακερά παντελόνια, συνδυασμένα με πουκάμισο και casual σακάκι ή μάλλινη ζακέτα θα είναι αποδεκτά στις περισσότερες δουλειές. Αν θες να φορέσεις γραβάτα μπορείς να το κάνεις, πιθανόν με ένα πουλόβερ με V από πάνω. Στα παπούτσια έχεις περισσότερες επιλογές από τον τύπο που φοράει κοστούμι, αλλά ξέχνα τα sneakers, καθώς στέλνουν μήνυμα στο μελλοντικό σου εργοδότη ότι τον έχεις γραμμένο στα παλιά σου τα all star. Γενικά, προσπάθησε να μείνεις πιστός στο στιλ σου, υιοθετώντας μια περιποιημένη version του, καθώς «αν δεν διαθέτεις μεγάλη αυτοπεποίθηση, το να φοράς κάτι που δεν σε εκφράζει, θα σε κάνει να νιώσεις άβολα. Καλύτερα να φοράς ρούχα με τα οποία αισθάνεσαι καλά, ώστε να μην έχεις και αυτό το άγχος στο μυαλό σου». Ακόμη όμως και αν οι ενδυματολογικές σου επιλογές είναι σωστές, αυτό δεν εξασφαλίζει πως θα δώσεις μια καλή πρώτη εικόνα: «Το ντύσιμο έρχεται δεύτερο μπροστά στα φυσικά χαρακτηριστικά», λέει ο κος Ζορμπάς. «Η κακή μυρωδιά σώματος, η μυρωδιά τσιγάρου στην αναπνοή, τα απεριποίητα μαλλιά, η πιτυρίδα κλπ, αυτά είναι ακόμη χειρότερα από ένα κακό ντύσιμο, διότι προκαλούν φυσική απώθηση. Και να μην το θες υποσυνείδητα είσαι αρνητικά διακείμενος απέναντι σε έναν τέτοιο υποψήφιο».
+ μερικές extra λεπτομέρειες που πρέπει να προσέξεις
Ρολόι: Αν φοράς δείχνεις πως έχεις καλή σχέση με το χρόνο, είσαι οργανωμένος και σέβεσαι τα deadlines. Δεν εννοούμε το χρυσό ρολόι του παππού σου. Χρειάζεσαι κάτι διακριτικό που να μην τραβάει την προσοχή.
Κοσμήματα: αυστηρώς τίποτα άλλο πέρα από το ρολόι. Ακόμη και τα μανικετόκουμπα, μπορούν να θεωρηθούν υπερβολή. Εννοείται πως θα βγάλεις το σκουλαρίκι, εκτός αν το job interview είναι σε τατουατζίδικο.
Ζώνη: δεν θες να ξεχωρίζει και να τραβάει την προσοχή στη μέση σου. Διάλεξε μια στην ίδια απόχρωση με το παντελόνι σου.
Κάλτσες: τώρα δεν είναι η ώρα να αποδείξεις το χιούμορ σου. Επίσης ας έχουν ίδιο χρώμα με το παντελόνι.
Αξεσουάρ: ποσέτ στην τσέπη, κλιπ γραβάτας κλπ. κρίνονται ως too much – εκτός αν πηγαίνεις για δουλειά στη Sterling Cooper.
Μαλλιά: Τακτοποιημένα, κουρεμένα, χτενισμένα και λουσμένα. Και προφανώς θα ξυριστείς, ναι;
Τσάντα: τα backpack και οι φτηνές νάιλον χιαστί τσάντες μπορεί να σε καταστρέψουν. Ένας κλασικός χαρτοφύλακας αποπνέει κύρος.
Νύχια: Ασυναίσθητα όλοι κουνάμε τα χέρια μας όταν μιλάμε, οπότε φρόντισε να είναι καλοσχηματισμένα. Αν τα τρως, σταμάτα το επειγόντως, καθώς φαίνεσαι άτομο με παντελή έλλειψη αυτοέλεγχου.
Άρωμα: Αν δεν είσαι σίγουρος κατά πόσο η κολόνια σου είναι αποπνικτική, χρησιμοποίησε μόνο το αφρόλουτρο ή ψέκασέ την ψηλά στον αέρα και πέρνα από κάτω. Θα σου αφήσει ένα ανάλαφρο, διακριτικό άρωμα.
Τσιγάρο: Όσο άγχος κι αν έχεις, μην καπνίσεις πριν το ραντεβού. Μπορεί να πέσεις σε φανατικό αντι-καπνιστή. Στην οποία περίπτωση, μόλις έχασες τη δουλειά.
Πηγή : http://www.nutrimed.gr