Οι εποχές όπου ο Έλληνας καταναλωτής αγόραζε ό,τι του γυάλιζε αποτελούν παρελθόν. Πλέον η συντριπτική πλειοψηφία, πάνω από 8 στους 10 Έλληνες καταναλωτές (ποσοστό 86%), αγοράζει περισσότερα προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορά.
Σε αυτήν τη στροφή έχει βοηθήσει βεβαίως και η αλλαγή της εμπορικής πολιτικής τόσο των προμηθευτών (βιομηχανία) όσο και των λιανεμπόρων, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια σε μια προσπάθεια να περιορίσουν τις απώλειές τους και να δελεάσουν τους καταναλωτές έχουν προχωρήσει σε μπαράζ προσφορών και εκπτώσεων.
Εκτός όμως από τις προσφορές οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται να κάνουν έρευνα αγοράς (ποσοστό 82%), χρησιμοποιούν λίστα για τις αγορές τους, επιλέγουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ενώ 3 στους 4 αγοράζουν λιγότερα προϊόντα σε σχέση με το παρελθόν.
Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από πρόσφατη ετήσια πανελλήνια έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), σε δείγμα 2.000 καταναλωτών από όλη την Ελλάδα, από την οποία γίνεται εμφανές ότι ο Έλληνας καταναλωτής αλλάζει τις αγοραστικές του συνήθειες στο λιανεμπόριο τροφίμων.
Το γενικό συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι ο Έλληνας καταναλωτής αποκτάει νέες συνήθειες και γίνεται πιο ενεργός, έξυπνος και προδραστικός στις αγορές του. Επίσης από την έρευνα προέκυψε ότι, ενώ το 2012-2013 το κύριο ενδιαφέρον του ήταν η μείωση της σπατάλης και η μείωση των αγορών, πλέον το 2013-2014 έχοντας κάνει αυτές τις μειώσεις, και μάλλον μην έχοντας τι άλλο να κόψει, προσπαθεί με έξυπνες λύσεις να εξοικονομήσει χρήματα.
10 συνήθειες της κρίσης που μετασχηματίζουν τον Έλληνα καταναλωτή
1. Αγοράζει περισσότερα προϊόντα σε προσφορές: Η συντριπτική πλειοψηφία (86%) των καταναλωτών κυνηγά περισσότερο τις προσφορές επωνύμων προϊόντων σε σχέση με το παρελθόν. Ειδικά για τα προϊόντα των σούπερ μάρκετ οι μεγάλες και συνεχείς προσφορές των αλυσίδων και των προμηθευτών έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια και είναι το κύριο εργαλείο προώθησης με σημαντικές επενδύσεις από την πλευρά του λιανεμπορίου και των παραγωγών.
2. Συγκρίνει περισσότερο τις τιμές ανάμεσα σε διαφορετικά προϊόντα: Το 82% των καταναλωτών είναι πιο προσεκτικό με τις αγορές του, και ειδικά στο σούπερ μάρκετ όπου έχει τη δυνατότητα να συγκρίνει μεγάλο αριθμό διαφορετικών προϊόντων είτε αφιερώνει χρόνο στη σύγκριση στο ράφι είτε αξιοποιεί τα φυλλάδια, αλλά και στο διαδίκτυο, λόγω ευκολίας σύγκρισης.
3. Έχει μειώσει το φαγητό «απ’ έξω»: Οι καταναλωτές, στο 77%, δηλώνουν ότι έχουν μειώσει το φαγητών «απ’ έξω» και αντίστοιχα έχουν αυξήσει σε έναν βαθμό το μαγείρεμα εντός του σπιτιού, αυξάνοντας και αντίστοιχα τις αγορές τους σε τρόφιμα.
4. Αγοράζει γενικά πιο φθηνά προϊόντα: Το 76% του κοινού έχει μεταφέρει τις αγορές του σε πιο φθηνές εναλλακτικές λύσεις, είτε επιλέγοντας περισσότερες προσφορές, είτε επιλέγοντας άλλη «μάρκα».
5. Αγοράζει μεγαλύτερες ποσότητες (οικονομικές συσκευασίες) για να πετύχει καλύτερη τιμή: Παράλληλα με τη σύγκριση προϊόντων και τιμών, οι καταναλωτές σε ποσοστό 76% προσανατολίζονται πλέον στην αγορά μεγάλων συσκευασιών προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα.
6. Αγοράζει λιγότερα προϊόντα: 3 στους 4 καταναλωτές, στο πλαίσιο της μείωσης από την πλευρά τους των εξόδων τους, προβαίνουν σε μείωση των προϊόντων που αγοράζουν, αποφεύγοντας κυρίως προϊόντα «πολυτελείας» που αγόραζαν στο παρελθόν και επιλέγοντας τα απαραίτητα και κυρίως αυτά που τους προσφέρουν «value for money».
7. Χρησιμοποιεί πιο συχνά έτοιμη λίστα για τα ψώνια σε σχέση με πιο παλιά: Η έτοιμη λίστα αγορών από το σπίτι πέρα από την υπενθύμιση αγορών θεωρείται από τους καταναλωτές μία καλή λύση, όταν θέλουν να αγοράσουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα και να ελέγξουν το συνολικό budget των αγορών.
8. Επιλέγει περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας: Όλο και περισσότεροι καταναλωτές (67%) επιλέγουν την οικονομικότερη λύση των προϊόντων της ιδιωτικής ετικέτας, οδηγώντας σε αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων που παρέχουν οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Πλέον 6 στα 10 καλάθια αγορών στα σούπερ μάρκετ περιέχουν τουλάχιστον 1 προϊόν ιδιωτικής ετικέτας.
9. Επισκέπτεται περισσότερα καταστήματα για σύγκριση και αγορές: Οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο κινητικοί, με το 62% να δηλώνει ότι πλέον επισκέπτεται πάνω από ένα κατάστημα για να συγκρίνει τιμές, να εκμεταλλευτεί τις προσφορές και να κάνει τις αγορές του.
10. Προσπαθεί να κάνει περισσότερες και πιο σύντομες-γρήγορες επισκέψεις στο κατάστημα: Σε συνδυασμό με την αύξηση της κινητικότητας, ο καταναλωτής προτιμάει να κάνει πιο πολλές, αλλά μικρότερες επισκέψεις στο σούπερ μάρκετ, προκειμένου να σπάσει τις αγορές του σε διαφορετικά καταστήματα, αλλά και να εκμεταλλευτεί τις περιοδικές προσφορές. Αυτή η εξέλιξη δείχνει και μία τάση μείωσης των υπερβολικών «στοκ» στο τυπικό ελληνικό σπίτι.
Πηγή : http://www.nutrimed.gr