Ζούμε σε ένα περιβάλλον γεμάτο με μηνύματα τροφίμων, συχνά σχεδιασμένων να μας κάνουν να τα επιζητούμε διαρκώς και να μην μπορούμε να αντισταθούμε στη γεύση τους, ενώ τα μέρη που εμπορεύονται γρήγορο φαγητό εξαπλώνονται σε κάθε γειτονιά.
Οι βομβαρδιστικές διαφημίσεις, τα μεγάλα μεγέθη συσκευασίας τροφίμων, οι ογκώδεις λεζάντες, τα διαφημιστικά σποτ, τα πολύχρωμα φανταχτερά κουτιά των επεξεργασμένων τροφίμων, έχουν σχεδιαστεί για να μας δελεάζουν, και να μας δημιουργήσουν το αίσθημα της πείνας ή της «λιγούρας» ακόμη και όταν δεν έχουμε πραγματικά την ανάγκη να φάμε. Η ανάγκη επίσης αυτή, δεν σταματά αμέσως μετά τη λήψη μια μικρής ποσότητας του «ωραιο-πλασαρισμένου» τροφίμου αλλά οδηγεί σε υπερβολική κατανάλωση μέχρι να αδειάσουμε το μεγάλο μας πιάτο ή τη μεγάλη συσκευασία. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν τα έτοιμα συσκευασμένα φαγητά, το junk food, τα πατατάκια, τα γαριδάκια, όλα τα αλατισμένα-παστά τρόφιμα, τα αλλαντικά, τα δημητριακά με ζάχαρη, τα γλυκά και όλα τα επεξεργασμένα τρόφιμα.
Υπάρχουν 2 μορφές υπερφαγίας στην καθημερινότητά μας:
• Όταν τρώμε χωρίς να το έχουμε πραγματικά ανάγκη αλλά όταν νιώθουμε συναισθηματική φόρτιση ή ερχόμαστε σε επαφή με ένα τρόφιμο στο οποίο έχουμε αδυναμία και μας «ξυπνά» συναισθήματα ευφορίας κατά την κατανάλωσή του
• Όταν κατά τη διάρκεια του φαγητού, το αίσθημα της πείνας είναι ενεργοποιημένο, ωστόσο η κατανάλωση της τροφής είναι ανεξέλεγκτη σε σημείο που δεν μπορούμε να σταματήσουμε να τρώμε. Το υπερφαγικό αυτό επεισόδιο συνήθως συνοδεύεται από αίσθημα δυσφορίας και ενοχής.
3+1 στρατηγικές για να αποτρέψετε την υπερκατανάλωση τροφής