Υπάρχει μια μεγάλη διχογνωμία μέσα στην κοινότητα των εκπαιδευτών σκύλων σχετικά με την σημαντικότητα της χρήσης της επιστήμης στην διαδικασία της εκπαίδευσης. Ορισμένοι πιστεύουν πως είναι ο μόνος τρόπος εκπαίδευσης, ενώ άλλοι υποστηρίζουν ότι είναι ένας «κρύος τρόπος» ο οποίος αφήνει πολλά έξω από την εξίσωση. Είμαι υπερασπιστής της χρήσης των επιστημονικά εδραιωμένων αρχών της διαδικασίας της μάθησης, κατά την διάρκεια της εκπαίδευσης.
Ωστόσο, το πρόβλημα το εντοπίζω στο γεγονός ότι πολλοί από εμάς δεν κατανοούν τι στην πραγματικότητα αυτό σημαίνει. Παρακάτω θα σας εξηγήσω γιατί διαλέγω την επιστήμη στον τρόπο εκπαίδευσης που εφαρμόζω.
Το πρώτο πράγμα στο οποίο θα αναφερθώ είναι η λέξη θεωρία ! Πολύ συχνά ακούω συναδέλφους να λένε: «αυτά που μου περιγράφεις είναι μόνο θεωρίες» αφήνοντας να εννοηθεί ότι πρόκειται για κάτι αναξιόπιστο ή μη αποδεδειγμένο. Στην επιστήμη, ωστόσο, μια θεωρία είναι μια καλά εδραιωμένη αρχή (κανόνας, νόμος) η οποία είναι ελάχιστα πιθανό να αλλάξει. Μπορεί να βασανιστεί και να ταλαιπωρηθεί, όμως η θεμελίωση παραμένει η ίδια. Μια θεωρία έχει δοκιμαστεί, αναλυθεί, ξανά δοκιμαστεί, ξανά αναλυθεί και δοκιμαστεί κατά κόρον (ad nauseam)
Ο όρος που πιθανότατα ψάχνει ο συνάδελφος είναι υπόθεση (πρόταση ή λογική θέση). Η υπόθεση είναι μια εικασία ή ένα μάντεμα που έχει διαπλαστεί βασισμένο σε πληροφορίες. Δεν είναι απλά μια εικασία, αλλά κάτι που αξίζει και πρέπει να δοκιμαστεί περαιτέρω πριν ανέβει στο επίπεδο της θεωρίας ή κριθεί ως ανεπαρκής για να αποδειχθεί.
Υπάρχει συχνά κριτική στην επιστήμη επειδή αλλάζει. Πόσοι από εμάς περιορίσαμε το βούτυρο επειδή η μαργαρίνη ήταν καλύτερη; Σήμερα όμως γνωρίζουμε ότι η μαργαρίνη είναι καταστροφική για την υγεία μας. Η επιστήμη εκ φύσεως είναι ρευστή και αντικείμενο αλλαγής καθώς μαθαίνουμε ολοένα και περισσότερα. Είναι όμως και η καλύτερη πληροφορία που έχουμε σήμερα!
Η επιστήμη μας βοηθάει να προσπερνάμε προσωπικές συνταγές στην εκπαίδευση και την συμπεριφορά.
Εδώ θέλω την ιδιαίτερη προσοχή σας: πολλές φορές οι προσωπικές συνταγές δουλεύουν με επιτυχία, αλλά όταν αποτυχαίνουν ΔΕΝ διορθώνονται, αντίθετα, διαιωνίζονται καθώς αυτός που εφαρμόζει την συνταγή κρατά τα μάτια του κλειστά στα πραγματικά δεδομένα και την πρόοδο. |
Η επιστήμη μας βοηθάει να προσπερνάμε τις αντάρτικες τοποθετήσεις καθώς μας αποδεικνύει ότι οι καταπιεστικές και βίαιες μέθοδοι εκπαίδευσης είναι ουσιαστικά περιττές.
Η επιστήμη έχει τους δικούς της διορθωτικούς μηχανισμούς οι οποίοι ανακαλύπτουν τις υποθέσεις και μελέτες που δεν είναι έγκυρες :
· Δημόσια ερευνητική κριτική (η επιστήμη ανακοινώνεται για κριτική από τρίτους οι οποίοι μπορούν να εξετάσουν τις τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν για να σιγουρευτούν ότι η επιστήμη είναι έγκυρη).
· Επαλήθευση μεταξύ ανεξάρτητων ερευνητών (έγκυρες επιστημονικές μελέτες μπορούν να αναπαραχθούν ξανά και ξανά μέσα στον χρόνο φέρνοντας τα ίδια αποτελέσματα.)
Η επιστήμη μας εφοδιάζει με τις ποιο αξιόπιστες πληροφορίες που μπορούμε να έχουμε την συγκεκριμένη χρονική στιγμή.
Αυτό δεν σημαίνει ότι η «ανέκδοτη» πληροφορία δεν είναι πιθανά σωστή. Σημαίνει ότι δεν έχει δοκιμαστεί ξανά και ξανά και για τον λόγω αυτά θα πρέπει να χρησιμοποιείται με ιδιαίτερη προσοχή. Αυτό είναι που πρέπει να κρατάμε ζωντανό στο μυαλό μας καθώς εκπαιδεύουμε.
Η θεωρία της μάθησης είναι μόνο ένας από τους πολλούς επιστημονικούς κλάδους, είναι όμως τρομερά κρίσιμη στον τομέα της τροποποίησης συμπεριφοράς.
Σε τελική ανάλυση, κατά την γνώμη μου, αυτό που οφείλουμε ως εκπαιδευτές να κάνουμε για να αναπτύξουμε κριτική σκέψη είναι να κατανοήσουμε πώς μαθαίνουν τα ζώα και την επιστήμη που κρύβεται εκεί! Όταν το μάθουμε αυτό, τότε μπορούμε να επεξεργαστούμε την «ανέκδοτη» πληροφορία μέσα από ένα πρίσμα γνώσης και να πάρουμε μια απόφαση σωστά πληροφορημένη.
Ο κόσμος μέσα από τα μάτια του σκύλου σου
Θετικός Εκπαιδευτής Σκύλων (APDT #68819), VA,
Ειδικός Συμπεριφοράς Σκύλων (CBC UK Associate Member, IAABC, ACABC)